Meditation

- modvirker stress

 

- giver bedre velvære

 

- giver dybere ro 

 

- giver større klarhed

Hvad er meditation?
At meditere betyder at vi bevidst koncentrer os. Nogen gange giver det ro at meditere, andre gange ikke, men bliver du siddende længe nok kommer du kontakt med en grundlæggende rummelighed. Rummelighed både overfor dig selv, og overfor dine omgivelser.

Når du er stille opdager du, at der hele tiden er en strøm af tanker som fortæller dig, hvad er rigtigt eller forkert, eller hvordan du er rigtig eller forkert.

I meditation er du sammen med dig selv igennem alle former for følelser, rastløshed, angst, smerte, sorg, glæde, irritation, intens lykke, træthed, vrede, ubehag eller kedsomhed.

Med hjælp af meditation kan du betragte dit indre liv og opdage at du er mere end dine følelser. Du kan vælge at være med det, der er lige nu, så du kan vågne op, til det liv du lever lige nu.


Videnskabelige undersøgelser viser, at meditation giver roligere hjerterytme og åndedræt samt bevirker at mængden af stresshormonet cortisol falder i kroppen. Undersøgelserne viser, at meditation kan øge vores opmærksomhed og dæmpe stressrelaterede symptomer allerede inden for fem dage.

Meditation stammer ursprungligen fra Indien og udøves i mange kulturer. Bedst kendt er det for mange af os fra Buddhismen, hvor meditation er en central del. Her i Norden har vi haft mørkningen, hvor vi sad stille mens solen gik ned og mørket faldt på.